جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

عفونت باکتریایی لوزه

عفونت باکتریایی لوزه

در مقالات گذشته در مورد بیماری های باکتریایی و برخی از آنها توضیحاتی دادیم. در این مقاله قصد داریم تا درباره عفونت باکتریایی لوزه، علائم آن و مشکلات مربوط به آن اطلاعاتی به شما بدهیم.

لوزه، دو گره لنفی در پشت حلق می‌باشد که به عنوان مکانیسمی دفاعی در مقابل عفونت و پیشگیری از ابتلا به آن عمل می‌کند. به عفونی شدن لوزه ها، التهاب لوزه گفته می‌شود.

عفونت باکتریایی لوزه و حتی غیر باکتریایی آن می‌تواند در هر سنی رخ دهد اما این مشکل در کودکان شایع تر می‌باشد. معمولا از دوران پیش دبستانی (۶سالگی) تا اواسط نوجوانی، عفونت لوزه تشخیص داده می‌شود.

نکته مهم و حائز اهمیت این است که بیماری عفونت باکتریایی و غیر باکتریایی لوزه واگیر دار است و می‌تواند توسط انواع باکتری ها و ویروس ها مانند باکتری استرپتوکوک ایجاد شود. عفونت لوزه به راحتی و آسانی تشخیص داده می‌شود و علائم آن بین ۷ تا ۱۰ روز از بین می‌رود اما برای درمان حتما باید به یک دکتر تخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

علائم عفونت لوزه

عفونت باکتریایی لوزه از خود علائمی نشان می‌دهد که عبارت است از:

  • گلو درد زیاد و شدید
  • صدای خشک و خشن
  • بود بد دهان
  • تب و لرز
  • مشکل در بلع
  • گوش درد
  • سردرد
  • دل درد
  • لوزه های قرمز و متورم
  • نقطه های سفید یا زرد روی لوزه ها

در کودکان علائم این مشکل شامل افزایش میزان تحریک پذیری، خستگی و کمبود اشتها نیز می‌باشد.

عفونت باکتریایی لوزه

انواع عفونت لوزه

  1. عفونت باکتریایی لوزه عود کننده: ابتلا به صورت مکرر و حاد در یک سال است.

در این حالت گلو درد یا التهاب لوزه، ۵ تا ۷ بار در سال رخ میدهد

  1. عفونت باکتریایی لوزه مزمن: دوره ابتلای طولانی تری دارد و علائمی مانند گلو درد مزمن، بوی بد دهان و درد در غدد لنفاوی گردن را به همراه داد. التهاب مزمن لوزه ممکن است باعث ایجاد سنگ لوزه شود.

سنگ لوزه در واقع سخت شده و سنگ شده‌ی موادی مانند سلول های مرده، بزاق و غذا می‌باشد که درون شکاف  های لوزه تجمع می‌کند.

 

دلایل عفونت لوزه

لوزه اولین سد شما در مقابل بیماری هایی است که سرماخوردگی و… که از راهه دهان منتقل می‌شود، انتقال پیدا میکند.

بر اساس تحقیقات حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد عفونت های لوزه از نواع عفونت باکتریایی لوزه می‌باشد.

ویروس ها شایع ترین علت ایجاد عفونت لوزه هستند. کودکان به دلیل تماس مداوم با دیگران در مدرسه ئ هنکام بازی بیشتر در معرض باکتری ها و ویروس ها هستند.

مطالب مشابه
درمان قطعی خشکی بینی

درمان قطعی خشکی بینی با اسپری بینی تسکین آلرژی بتادین

بینی یکی از اعضای مهم بدن برای دریافت حس بویایی است. درمان قطعی خشکی بینی به دلیل خشک شدن این عضو به یکی از مشکلات اصلی افراد تبدیل شده است که ممکن است منجر به بروز عوارض زیادی برای فرد شود. البته دریافت حس بویایی تنها وظیفه بینی نیست بلکه

ادامه مطلب ...
اضافه وزن و کمردرد

اضافه وزن و کمردرد

اضافه وزن و کمر درد و به همراه آن چاقی، در علم پزشکی و نزد تمامی پزشکان، به عنوان یک بیماری شناخته و تعریف می‌شود. بیشتر مردم نیز به این موضوع آگاه هستند و همواره در مواقع اضطرار به یاد کاهش وزن و رژیم‌های نا متعارف می‌افتند. یکی از بدیهی‌ترین

ادامه مطلب ...
آلرژی ‌زا

چه چیزهایی آلرژی ‌زا هستند؟

آلرژی‌ها در انواع مختلفی وجود دارند. آلرژی به واکنش‌های بدن در مقابله با عوامل آلرژی ‌زا گفته می‌شود که در هنگام مصرف برخی از مواد غذایی یا تماس با برخی از موارد این حساسیت‌ها و واکنش بدنی بروز می‌یابند. آلرژی به مواد غذایی از نوع رایج آلرژی‌ها است. مصرف برخی

ادامه مطلب ...