جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

بیماری های باکتریایی

بیماری های باکتریایی

موجودات بسیار کوچک در زمین که تنها به وسیله میکروسکوپ ها دیده می‌شوند را میکروارگانیسم می‌گویند. این موجودات تک سلولی که تقریبا در همه جای دنیا یافت می‌شوند را باکتری می‌نامند. باکتری ها می‌توانند در هر منطقه با شرایط آب و هوایی مختلف به زندگی خود ادامه دهند. باکتری ها قادر هستند در داخل یا سطح خارجی گیاهان و یا بدن و پوست انسان و حیوانات زندگی کنند. در بیشتر مواقع باکتری باعث ایجاد ذهنیتی منفی در افراد می‌شود اما در واقع بسیاری از عملکردهای حیاتی را در موجودات زنده و محیط زیست را کنترل می‌کند. با این حال میتوان گفت بخش عظیمی از باکتری ها برای انسان و بدن انسان مضر است و باعث ایجاد بیماری های باکتریایی می‌شود.

انواع باکتری

باکتری ها به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • گرم و منفی
  • گرم و مثبت

تفاوت این دو نوع باکتری این است که باکتری های گرم و مثبت دارای یک دیواره ضخیم سلولی می‌باشند، اما باکتری های گرم و منفی این دیواره را ندارند.

از نظر شکلی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • باسیل: باکتری های میله ای شکل
  • کوکسی: باکتری های دریچه توپی شکل
  • اسپریل: باکتری های حلزونی شکل

بیماری های باکتریایی

عفونت باکتریایی

زمانی که در بدن فرد یک گونه از باکتری دچار ازدیاد شود، فرد دچار عفونت باکتریایی می‌شود. عفونت باکتریایی یکی از انواع بیماری های باکتریایی می‌باشد. درحالت کلی وقتی باکتری بیماری زا در بدن شروع به تکثیر و زیاد شدن کند، در حالتی که بر جمعیت باکتری های سالم بدن غالب شود، عفونت باکتریایی از انواع بیماری های باکتریایی رخ می‌دهد.

از بیماری های باکتریایی میتوان به مننژیت، ذات الریه و مسمومیت های غذایی اشاره کرد. البته برخی از بیماری های باکتریایی دارای عوارض جدی و تهدید کننده هستند. در گذشته یکی از علل عمده مرگ و میر در جامعه وجود باکتری های عفونی در بدن انسان ها بوده است که باعث ایجاد بیماری هایی از جمله حصبه، تیفوس، کزاز، ذات الریه و.. .

انواع عفونت های باکتریایی

باکتری ها می‌توانند باعث عفونت ها و بیماری های باکتریایی مختلف شوند که میتوان موارد زیر را از بین شان نام برد:

شایع ترین نوع عفونت باکتریایی، عفونت واژن می‌باشد. البته علت بروز این مشکل همچنان مشخص نیست. این بیماری همراه با افزایش ترشحات و بوی ناخوشایند می‌باشد. از دیگر علائم آن نیز احساس خارش در ناحیه تناسلی و سوزش هنگام ادرار می‌باشد.

نحوه عملکرد باکتری های بیماری زا

باکتری های عفونی و بیماری زا به دلیل تکثیر بسیار زیاد آن در بدن ئ تولید سموم، باعث تخریب بافت های بدن با سرعت زیاد شده و انواع علائم و بیماری ها را در بدن ایجاد می‌کند.

علائم آن شامل:

  • تب و لرز
  • آب ریزش بینی
  • سردرد های شدید
  • گلو درد
  • بدن درد
  • استفراغ و تهوع

برای درمان عفونت ها و بیماری های باکتریایی باید بسته به نوع عفونت، با مراجعه به پزشک می‌توانند با مصرف آنتی بیوتیک های مناسب به کنترل این بیماری کمک کنند.

 

مطالب مشابه

سردرد چیست؟ و انواع سردرد

امروزه با وجود انواع بیماری ها، آلودگی ها و مشکلات عصبی، مردم با مشکلی دست و پنجه نرم میکنند که در بعضی مواقع امان آن هارا بریده است، سردرد! به طور کلی میتوان سردرد را احساس درد در ناحیه بالای گردن و خود سر تعریف کرد. عمدتا منشاء سردرد، بافت

ادامه مطلب ...

مورنینگ گروه قلب و عروق بیمارستان قلب شهید مدنی با موضوع معرفی و بررسی ملکول ترکیبی بیزوپرولول و آملودیپین با برند سلویکورد

برند سلویکورد ترکیبی از دو ملکول بیزوپرولول و آملودیپین می باشد که به ترتیب دارای دو دوز ۵/۵ و ۱۰/۵ است که شرکت کیمیاآرا به تازگی این محصول را لانچ کرده است. در این جلسه که با حضور اساتید و رزیذنت های محترم قلب و عروق در روز شنبه ۱۳/۰۸/

ادامه مطلب ...

تزریق ژل لب مدل فانتزی

شاید شما هم جزء افرادی باشید که نسبت به داشتن لب‌هایی برجسته و صاف علاقه نشان ‌دهید. امروزه، تزریق ژل لب طرفداران زیادی را به خود اختصاص داد. تزریق ژل لب را می‌توان بهترین راه برای بزرگ کردن لب‌ها و ایجاد چهره‌ای زیبا و فانتزی دانست. به کمک تزریق ژل،

ادامه مطلب ...