جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

تاثیر قهوه بر سردرد

تاثیر قهوه بر سردرد

سردرد، از رایج‌ترین و معمولی‌ترین و در عین حال یکی از بدترین دردهایی است که می‌تواند سراغ هر کسی بیاید. تجربیات نشان می‌دهد که یک فنجان قهوه می‌تواند بر سردرد شما غلبه کند و درد آنرا کاهش دهد. در این مقاله قصد داریم تا تاثیر قهوه بر سردرد را به عنوان درمان سردرد بررسی کنیم.

تاثیر قهوه بر سردرد چگونه است؟

افراد میگرنی در مواجهه با قهوه دو دسته می‌شوند: افرادی که به مصرف آن روی می‌آورند و افرادی که از آن فراری‌اند. حال سوالی که مطرح است این است که علم در این باره چه چیزی می‌گوید؟

میگرن هنوز هم یک بیماری مرموز و ناشناخته محسوب می‌شود. حدود یک ششم مردم دنیا (یک میلیارد نفر) دچار بیماری عصبی میگرن هستند. اما حتی این رایج بودن به دلیل پیچیدگی سیستم‌های عصبی، رمز و رازهای کشف نشده بسیاری دارد. این بیماری می‌تواند به طور ژنتیکی و ارثی در افراد انتقال پیدا کند.

تاثیر قهوه بر سردرد

تاثیر قهوه بر سلامت و ذهن ما بسیار گسترده است. با این حال واکنش این ماده بر میگرن ناشناخته است. همانطور که گفتیم در افراد میگرنی قهوه می‌تواند گاهی به عنوان منجی و گاهی از دشمن هم بدتر عمل کند.

قهوه و تسکین میگرن

به علت وجود کافئین در قهوه، به هنگام سردرد معمولا افراد به سراغ یک فنجان قهوه می‌روند چرا که کافئین به عنوان مسکن عمل می‌کند. یکی از دلایل محبوبیت و لازم بودن قهوه برای سردرد میگرنی، خاصیت ضد التهابی آن می‌باشد.

در تعریف قدیمی میگرن گفته می‌شد این درد به دلیل التهاب رگ‌های خونی رخ می‌دهد اما در تعریف فعلی این سلول‌ها هستند که ملتهب می‌شوند. به همین دلیل میگرن باعث جلوگیری از فوران خون به داخل سر می‌شود. در هر دو صورت این کافئین است که باعث کاهش التهاب سلول‌ها و یا رگ‌ها می‌شود و به همین دلیل درد را کاهش می‌دهد.

قهوه و تشدید میگرن

رگ‌های خونی در ابتدا شروع به انقباض می‌کند و این شروع درد شما می‌باشد. سپس با باز شدن رگ‌ها و پمپاژ خون باعث تشدید سردرد می‌شود. مصرف کافئین باعث تنگ‌تر شدن رگ‌ها می‌شود که درد شما را کاهش می‌دهد.

مصرف کافئین اعتیادآور است. وقتی بدن در طول یک دوره مصرف آن به این ماده عادت می‌کند، با مصرف نکردن این ماده در یک مدت زمان کوتاه مغز واکنش نشان داده و این خود باعث شروع سردرد میگرنی خواهد شد.

تاثیر قهوه بر سردرد

مطالعات نشان می‌دهد، بهترین رژیم برای مصرف قهوه برای کنترل دردهای میگرنی، مصرف یک تا نهایتا دو فنجان قهوه در روز برای کاهش دردهای میگرنی شما می‌باشد اما اگر از دو فنجان بیشتر شود باعث افزایش درد میگرنی شما می‌شود.

وابستگی به کافئین در تاثیر قهوه بر سردرد

همانطور که گفته شد، اگر مصرف قهوه بیش از حد باید باعث ایجاد اعتیاد در مغز می‌شود و بدن به کافئین آن وابسته می‌شود. این اعتیاد می‌تواند خود باعث سردرد شود.

علائم کمبود کافئین در بدن:

  • احساس خستگی
  • عصبانیت
  • حالت تهوع
  • سردرد
  • تحریک پذیری

البته منابع دیگری نیز برای کافئین وجود دارد که میتواند شامل موارد بالا از مزایا و معایب گفته شده بشود.

منابع دیگر کافئین:

  • نوشابه
  • شکلات
  • چای
  • کاکائو

همانطور که گفته شد، بررسی‌ها هنوز نتوانسته‌اند بیماری میگرن را رمزگشایی کنند، اما تاثیرات موارد روی این بیماری قابل بررسی می‌باشد. استفاده از رژیم غذایی متفاوت برای درمان انواع سردردها روشی رایج است. تاثیر قهوه بر سردرد به عنوان یک ماده غنی از کافئین؛ فیدبک‌های متفاوتی روی میگرن و سردردهای پیشانی و عصبی خواهد داشت.

باید در مصرف آن حد و حدود را رعایت کرد و با یک رژیم مصرفی مناسب در کنترل مقدار کافئین موثر بود.

علائم سردرد مربوط به قهوه چیست؟

همانطور که در بالا از خواص قهوه برای سردرد گفتیم؛ اما مصرف بیش از اندازه‌ی آن می تواند منجر به سردرد بشود. نشانه‌های ناشی از مصرف کافئین بیش از اندازه به شرح زیر است:

  • خسته شدن
  • تحریک پذیر شدن
  • ایجاد اختلال در تمرکز
  • بی خوابی بیش از حد معمول

مسکن دارویی برای تسکین سردرد

اگر سردرد شما ادامه‌دار بود و با روش‌های معمول درمان نمی شد، بهترین گزینه برای تسکین آن استفاده از مُسکن‌های سردرد می‌باشد.

فوریموپلاس، نام یکی از محصولات دارویی تولید شده در ایران است که توسط شرکت کیمیاآرا تولید شده است. یکی از ویژگی‌های برتر فوریموپلاس ترکیب آن می‌باشد که حاوی دو مسکن استامینوفن و ایبوپروفن با دوزی مناسب است. اثر این ترکیب، بر درمان سردرد به دو روش همزمان یعنی کاهش التهاب و رفع درد است. در واقع استامینوفن و ایبوپروفن موجود در این قرص به راحتی علائم و التهاب و درد ناشی از تمامی سردردها را به مدت ۸ ساعت کاملا برطرف خواهد نمود.

این مسکن که در قالب قرص عرضه می‌شود پیشنهادی بسیار عالی برای درمان سردرد است.

تاثیر قهوه بر سردرد

مطالب مشابه
کم خونی چه خطراتی دارد

کم خونی چه خطراتی دارد ؟

آمار جهانی نشان می‌دهد که یک سوم جمعیت جهان کم خونی از نوع مینور یا ماژور دارند که علت بسیاری از آنها تغذیه‌ی نامناسب است. اینکه کم خونی چه خطراتی دارد و راهکار درمانی آن چیست؛ بستگی به نوع یا شدت کم خونی، جنسیت فرد، وضعیت درگیری با بیماری و

ادامه مطلب ...
ورزش برای پوکی استخوان

مفیدترین ورزش برای پوکی استخوان

پوکی استخوان یکی از بیماری‌های شایع قرن جدید است که شاید برای شما این سوال پیش بیاید که آیا پوکی استخوان قابل درمان و پیشگیری است؟ باید گفت که برای درمان آن راهکارهای متفاوتی وجود دارد. ورزش برای پوکی استخوان یکی از راه‌های درمان برای این بیماری است. به دلیل اینکه

ادامه مطلب ...

برگزاری ورکشاپ فیلرهای تزریقی سیفا در شهر تبریز

ورکشاپ آموزشی سیفا با حضور پزشکان پوست و زیبایی تبریز، ارومیه و اردبیل در تاریخ ۱۲ آذرماه ۱۴۰۰ در هتل لاله پارک تبریز برگزار گردید. در این ورکشاپ علاوه بر معرفی برتری های فیلر تزریقی برند سیفا به دلیل تکنولوژی تولید منحصر به فرد ماکرو، مدرس حاذق جناب آقای دکتر

ادامه مطلب ...