جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

عوامل موثر بر سردرد

عوامل موثر بر سردرد

بررسی عوامل موثر بر این مشکل می‌تواند شما را در شناخت و روند بهبود سردرد شدید کمک کنید. سردرد این روزها ۹۰ درصد افراد فعال جامعه را درگیر خودش کرده است. در ادامه مقالات سردرد، این بار به سراغ عوامل موثر بر سردرد می‌رویم. 

عوامل مورد بررسی:

  • تغذیه
  • داروها
  • خواب
  • موارد دیگر
  • موثر بر میگرن

همچنین بخوانید “خلاصی از رژیم با تغییر رژیم غذایی

عوامل موثر بر سردرد

تاثیر تغذیه بر سردرد :

تاثیر تغذیع بر سردرد

طبق آزمایش ها و تحقیقات انجام شده، ۲۵ درصد افراد مبتلا به سردرد در اثر مصرف برخی از مواد به این عارضه دچار می‌شوند. در این قسمت به برخی از این مواد اشاره می‌کنیم.

نیتریت:

از این ماده به عنوان ماده نگهدارنده مواد غذایی استفاده می‌شود. از تغییر طعم و رنگ ماده جلوگیری می‌کند. موادی که حاوی نیتریت هستند عبارتند از: ماهی، گوشت، سوسیس دودی شده، کنسرو ها، گوشت گاو نمک سود شده و… .

ویتامین‌ها:

از عوامل موثر بر سردرد میتوان به مصرف بیش از حد ویتامین A  و ویتامین B به ویژه ماده اسیدنیکوتینیک (ویتامین محلول در آب از گروه B ) باعث بروز سردرد می‌شود.

تیرامین:

این ماده جزو گروه ترکیبات آلی هیدروژن دار محسوب می‌شود که اصطلاحا با آن آمین ها گفته می‌شود. ماست، پنیر، سویا، جگر، مشروبات الکی، سرشیر و… از این مواد هستند.

تاثیر آب بر سردرد

آب:

کاهش میزان آب در بدن از حالت استاندارد، باعث ایجاد سردرد، به خصوص سردرد عصبی می‌شود. مصرف مشروبات الکلی، تحرک ورزشی در تابستان و تب یا اسهال که موجب کمبود آب در بدن میشوند، باعث ایجاد سردرد می‌شوند.

کافئین و سردرد:

در مقاله ” تاثیر قهوه بر سردرد ” راجع به تاثیرات قهوه و کافئین بر روی سردرد گفته ایم. همچنین این ماده به دلیل خاصیت افزایش جذب روده ای داروها، تسکین دهنده درد ها می‌باشد. کمبود این ماده در بدن بین ۸ الی ۱۶ ساعت بعد از آخرین مصرف آن، موجب سردرد می‌شود. همچنین کافئین محرکی می‌باشد که بر روی قلب، ریه‌ها، رگ‌های خونی، ماهیچه‌ها، معده و… در بدن تاثیر میگذارد و البته مصرف بیش از حد آن موجب بروز علائمی مانند اضطراب و نگرانی و یا دردهای ضربانی شدید شود.

داروهایی که منجر به سردرد می شوند:

قرص‌های ضدبارداری، داروهای فشارخون، نیتروگلیسیرین و… به عنوان یکی از عوامل موثر در ایجاد سردرد شناخته می‌شود.

مواد خوراکی دیگر در عوامل موثر بر سردرد:

مصرف بعضی مواد مانند سویا، پیاز، غذاهای چرب، خوراک دریایی، مواد شیرین کننده، مرکبات، محصولات لبنی میتوانند موجب بروز سردرد بشود.

عوامل موثر بر سردرد؛ میگرن

نتایج پژوهش های انجام شده نشان می‌دهد، سابقه خانوادگی و الگوی خواب بصورت غیر طبیعی، مهمترین عامل در ابتلا به میگرن و سردرد تنشی میباشد.

سردردهای صبحگاهی که برای خیلی از افراد پیش می‌آید باید جدی گرفته شوند. خرخر و اینگونه علائم در خواب و پس از خواب باید مورد بررسی پزشک قرار بگیرند .

عوامل عصبی ازجمله گرسنگی، بوی عطر، سیگار، گریه، نور و بو، عصبانیت و… سردردهای میگرنی را در لحظه تشدید  به اوج می‌رساند. در بین این عوامل عصبانیت مهمترین عامل تحریک می‌باشد.
افراد مبتلا به افسردگی برای در امان ماندن از آسیب میگرن باید به دکتر مراجعه کرده و از دارو های آرامبخش استفاده کنند.

به طور کلی در بررسی ” انواع سردرد ” و عوامل موثر برآن نکته مهم این است که بتوانید به این درد غلبه کنید. در انجام اینکار اول از هرگونه خود درمانی یا گیاه درمانی های ناشناخته پرهیز کنید، زیرا میتواند با تغییرات ساختار متابولیسمی در بدن و حتی سلول ها اوضاع را آشفته تر کنند، و ثانیا با مصرف یک مسکن کم ضرر و قوی به درد خود غلبه کنید.

راهکار درمانی

از بهترین راهکار های درمانی برای رفع انواع سردرد استفاده از قرص‌های مسکن می‌باشد.

شرکت تولید کننده و وارد کننده دارو کیمیا آرا برای اولین بار در ایران، ترکیب جدیدی از مسکن حاوی استامینوفن و ایبوپروفن با دوز مناسب با نام تجاری “فوریموپلاس” تولید کرده است.

قرص سردرد

فوریمو پلاس

مطالب مشابه
مشکل تنفسی بعد از عمل بینی

رفع مشکل تنفسی بعد از عمل بینی

مشکلات تنفسی بعد از انجام‌ جراحی زیبایی بینی ‌می‌توانند از ‌معضلات‌ آزاردهنده برای افراد باشند. آلرژی از دلایل بروز علائم و مشکل تنفسی بعد از عمل بینی است. در واقع اگر قبل از عمل‌ بینی به آلرژی در انواع مختلف آن مبتلا شده باشید، انجام ‌عمل بینی ممکن است باعث

ادامه مطلب ...

کم آبی بدن و استرس

آیا کم آبی در استرس اثر دارد؟ آیا مواد غذایی و خوراک در استرس بدن موثر خواهد بود؟ همه ما قطعا استرس و کم آب بدن را تجربه کرده‌ایم. در کنار ما افرادی چون اعضا خانواده، دوستان، همکاران و… هستند که از استرس زیاد رنج می‌برند اما دلیل اصلی آن

ادامه مطلب ...

آلرژی فصلی

اگر به یکباره دچار عطسه‌های مکرر، خارش گلو و بینی و… می‌شوید، با آلرژی فصلی روبه‌رو هستید. این مشکل می‌تواند در هر فصلی اتفاق افتد و با سرماخوردگی تفاوت دارد. حساسیت‌های فصلی در حقیقت از واکنش سیستم ایمنی بدن به آلرژن‌های موجود در هوا ایجاد می‌شوند. این واکنش‌ها همراه با

ادامه مطلب ...