جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

علت عطسه های مکرر

به طور معمول عطسه در افرادی که دارای مریضی هایی مانند سرما خوردگی هستند، به طور مقطعی و دوره ای  پیش می‌آید. یا دلیل آن میتواند آلرژی باشد که بیشتر در اوایل بهار آغاز می‌شود. اما در این مقاله قصد داریم علت عطسه های  مکرر را به طور دقیق بررسی کنیم.

عطسه، از راهکار های بدن برای از بین بردن مواد تحریک کننده از بینی و گلو است. در واقع عطسه یک نوع دفع قدرتمند و غیر ارادی هوا می‌باشد. این عمل اغلب بدون هشدار و ناگهانی می‌باشد.

عطسه های مکرر در افراد بسیار آزار دهنده می‌باشد اما نکته قابل توجه این است که اغلب خطرناک نیست.

علت عطسه های مکرر

علت عطسه های مکرر

یکی از وظایف بینی، تمیز کردن هوایی است که وارد ریه خواهد شد. البته اطمینان از اینکه این هوا فاقد گرد و غبار و همچنین باکتری ها می‌باشد نیز جزو وظایف بینی می‌باشد. در  اکثر مواقع آلودگی ها و باکتری های موجود در هوا توسط بینی و مخاط آن به دام می‌افتد. سپس معده این مخاط آلوده شده را هضم می‌کند و تهاجم این آلودگیها خنثی می‌شود.

اما در بعضی موارد بر خلاف رویه معمول، ذرات وارد بینی می‌شوند و غشای مخاطی حساس داخل بینی و گلو را تحریک می‌کنند؛ هنگامی این غشاء ها تحریک شوند، عطسه اتفاق می‌افتد.

برخی از مواردی که باعث عطسه و تحریک این غشاء ها می‌شوند:

  • ویروس ها(سرما خوردگی و آنفولانزا)
  • آلرژن ها
  • ترک مواد مخدر
  • استنشاق کورتیکواستروئید ها از طریق اسپری

برخی از علل غیر رایج عطسه

دلایل رایج عطسه کردن در موارد بالا نام برده شد. برخی از مواردی که علت عطسه های مکرر هستند اما در عین حال غیر رایج نیز می‌باشند عبارتند از:

  • آسیب دیدن بینی
  • استنشاق مواد محرک مانند فلفل
  • تنفس هوای سرد

درمان عطسه

علت عطسه های مکرر

اگر عطسه های فرد در اثر آلرژی و یا عفونت باشد، پزشک می‌تواند برای یافتن علت و درمان آن راهکار های مختلفی ارائه دهد. اگر این عامل آلرژی تشخیص داده شود، باید در قدم اول از عامل حساسیت زا دوری کرد و آن را از بین برد. استفاده از دارو هایی مانند آنتی هیستامین برای تسکین این حساسیت ها که علت عطسه های مکرر می‌باشند، می‌تواند موثر باشد. لوراتادین و سیتریزین نیز جزو دارو هایی هستند که برای حساسیت ها ( همانطور که گفته شد یکی از موارد علت عطسه های مکرر می‌باشد) تجویز می‌شود.

اگر شما به بیماری های عفونی که یکی از موارد علت عطسه های مکرر می‌باشد، مبتلا شده باشید، گزینه های درمانی برای شما محدودتر می‌باشد ؛ چرا که در حال حاضر هیچ آنتی بیوتیکی در درمان ویروس های ایجاد کننده آنفولانزا و سرما خوردگی موثر نیست.

مطالب مشابه

تزریق ژل لب قلبی

امروزه تزریق ژل لب از جمله روش‌های پرطرفداری است که به جهت بزرگ کردن لب‌ها و ایجاد ظاهری زیبا و فانتزی صورت می‌پذیرد. تزریق ژل لب در مدل‌های مختلف مانند مدل روسی، فانتزی، قلبی و … انجام می‌شود که مدل قلبی برای بانوان جوان مدلی ایده‌آل و جذاب به حساب

ادامه مطلب ...
انواع آسم

انواع آسم

آسم یک بیماری تنفسی و غیر عفونی است که جزو بیماری های واگیر دار نمی‌باشد. در  مقاله گذشته به آسم و ویژگی های آن اشاره کردیم. این بیماری راه های عبور هوا و مجاری تنفسی به سمت ریه را دچار اتفاقاتی مانند تورم و یا انسداد میکند. در این مقاله

ادامه مطلب ...
بهترین مکمل دارویی

بهترین مکمل دارویی

بهترین مکمل دارویی چیست؟ امروزه افراد برای تامین نیاز های مختلف اعم از تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن و جلوگیری از ابتلا به بیماری های مختلف، از انواع بهترین مکمل دارویی استفاده می کنند که می توانند شامل ویتامین ها، مواد معدنی، گیاهی، آمینو اسید ها، آنزیم ها و

ادامه مطلب ...