جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

سرگیجه و سردرد

سرگیجه و سردرد این روزها به علت های مختلفی مانند علل درونی مانند مشکلات عصبی و علل بیرونی مانند مشکلات ترافیک، به مشکلی مرسوم و متداول تبدیل شده است. به طور معمول افراد برای بیان علائم مختلفی از جمله منگی یا احساس سبکی سر، احساس غش کردن، ناتوانی در حفظ تعادل خود و… لفظ ” سرگیجه ” را بکار میبرند.

در ابتدا بهتر است با دو عبارت در حوزه پزشکی آشنا شویم: Dizziness و Vertigo

سرگیجه و سردرد واقعی یا دَوَرانی ( Vertigo ) حالتی است که بیمار احساس می‌کند محیط اطراف به دور سر او میچرخد یا محیط ثابت است اما خودش در حال گردش و چرخش است. این احساس حرکت یا چرخش سرگیجه واقعی را از سایر نوع‌های آن ( Dizziness ) که ” گیجی یا سبکی سر” نامیده میشود متمایز می‌کند.

یکی از موضوعات و بحث‌های مهم در نورولوژی، نحوه برخورد با سرگیجه و سردرد و رفع سردرد فوری از طریق تشخیص علت آن می‌باشد.

به طور کلی سرگیجه علل مختلفی دارد که چند مورد آن را باهم بررسی می‌کنیم.

سرگیجه و سردرد
سرگیجه و سردرد
  • سرگیجه و سردرد افت فشار خون

افت فشار خون یکی از متداول ترین علت های سرگیجه و سردرد است. در این حالت، پایین بودن فشار خون باعث احساس سبکی در ناحیه سر می‌شود. حتی در مواقعی افت بیش از حد فشار باعث غش میشود. علت افت فشار در اکثر مواقع، کاهش سدیم بدن در ازای مصرف غذاهای ترش میباشد. البته نشستن بیش از حد یا ایستادن نیز در بروز سرگیجه و سردرد موثر است.

  • سرگیجه و سردرد میگرنی

یکی دیگر از علل متداول سرگیجه و سردرد، میگرن میباشد. درمواقعی که سرگیجه  همراه سردرد شدید و تهوع باشد به جرئت میتوان گفت علت آن میگرن است و باید به پزشک مراجعه کنید. البته در بسیاری از مردم علت سردرد همراه سرگیجه، سردرد های سینوسی میباشد و ربطی به میگرن ندارد.

سرگیجه و سردرد های میگرنی اغلب با درد در یک طرف سر، افزایش ضربان و حالت تهوع همراه است.

  • سرگیجه و سردرد کم خونی

کم خونی میتواند یکی از عوامل سرگیجه وسردرد های متداول باشد. در اغلب موارد این بیماری حاد نیست اما با سرگیجه های زیاد خود را نشان میدهد. کمبود آهن، جذب نشدن آهن و مواد مغذی در بدن باعث کم خونی می‌شود.

هنگامی که میزان آهن در خون کاهش پیدا کند، گلبول های قرمز که حاوی هموگلوبین هستند هم کاهش می‌یابند. وظیفه هموگلوبین در خون، اکسیژن رسانی به بافت ها و اعضای بدن است. وقتی هموگلوبین کاهش یابد، به طور قطع اکسیژن کمتری به مغز می‌رسد و باعث سرگیجه و سردرد و حتی غش نیز می‌شود.

  • سرگیجه و سردرد پارکینسون

سرگیجه و سردرد

پارکینسون (Parkinson) میتواند یکی از علل سرگیجه و سردرد و یا سنگینی سر باشد. از علائم اصلی این بیماری اغلب در افراد مسن نمایان می‌شود، سرگیجه است.

پارکینسون یک اختلال در سیستم عصبی است که روی حرکات بدن تاثیر می‌گذارد.  ابتدا با لرزش دست ها شروع شده و با خشکی و کند شدن پاها و دست ها ادامه می‌یابد.

این بیماری علاوه برر سرگیجه و سردرد علائمی همچون کاهش قدرت تکلم، از دست دادن قدرت حرکت بدن و سفت شدن عضلات دارد.

  • سرگیجه و سردرد کمبود ویتامین B12

سرگیجه و سردرد

یکی دیگر از علل سبکی سر در افراد کمبود ویتامین B12 می‌باشد. که البته به راحتی قابل تشخیص و درمان است. کمبود این ویتامین در بدن موجب کاهش فشار خون، از بین رفتن تعادل و همچنین مشکلات عصبی می‌شود.

  • بیماری منییر (menieres)

سرگیجه و سردرد

این بیماری در گوش داخلی می‌باشد که در آن حجم مایعات گوش به طور آنرمال تغییر پیدا می‌کند و افزاریش می‌یابد. در اغلب موارد یک گوش دچار این بیماری می‌شود. مهمترین عامل افزایش مایعات گوش عبارتند از: تخلیه نامناسب مایعات که به دلیل، عفونت های ویروسی،آلرژِی، ناهنجاری های آناتومیک و ضربه شدید به سر می‌باشد.  همچنین این بیماری میتواند باعث اختلال در فعالیت های روزانه و بروز کم شنوایی، احساس پری گوش و وزوز شود.

سرگیجه و سردرد یکی از رایج ترین مشکلات سلامتی است که ممکن است افراد در هر سنی آن را تجربه کنند. شناخت این مشکل و علت یابی آن میتواند نقش موثری در شناخت و برطرف کردن بیماری ها داشته باشد.

راهکار درمانی

از بهترین راهکار های درمانی برای رفع انواع سردرد استفاده از قرص های مسکن می‌باشد.

شرکت کیمیا آرا برای اولین بار در ایران، ترکیب جدیدی از مسکن حاوی استامینوفن و ایبوپروفن با دوز مناسب با نام تجاری “فوریموپلاس” تولید کرده است.

سرگیجه و سردرد

فوریمو پلاس

مطالب مشابه

مضرات مصرف کافئین

از سری داروهای محرک در دنیای امروزی کافئین است. بیشتر افراد برای فرار از خستگی و استرس به سراغ مصرف کافئین می‌روند. خوردن کافئین شاید یکی از کارهای جذاب به ‌نظر می‌رسد؛ اما مصرف بیش از اندازه آن یک‌سری آسیب‌های جبران ناپذیر وارد می‌کند که شاید فرد در طی مصرف

ادامه مطلب ...

علت عطسه های مکرر

به طور معمول عطسه در افرادی که دارای مریضی هایی مانند سرما خوردگی هستند، به طور مقطعی و دوره ای  پیش می‌آید. یا دلیل آن میتواند آلرژی باشد که بیشتر در اوایل بهار آغاز می‌شود. اما در این مقاله قصد داریم علت عطسه های  مکرر را به طور دقیق بررسی

ادامه مطلب ...

کم آبی بدن و استرس

آیا کم آبی در استرس اثر دارد؟ آیا مواد غذایی و خوراک در استرس بدن موثر خواهد بود؟ همه ما قطعا استرس و کم آب بدن را تجربه کرده‌ایم. در کنار ما افرادی چون اعضا خانواده، دوستان، همکاران و… هستند که از استرس زیاد رنج می‌برند اما دلیل اصلی آن

ادامه مطلب ...