جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

سردرد و دندان درد

سردرد و دندان درد

سردرد و دندان درد، دو مشکل با علائمی مشابه که هر دو فرد را درمانده می‌کند. ممکن است که دندان درد دلیل سردرد باشد یا دردتان ترکیبی از هر دو باشد. حین درد دندان که معمولا درد شدیدی را به سمت سر نیز منتقل می کند به دنبال درمان فوری سردرد هم باشیم. البته ممکن است مشکلی مانند عفونت سینوس یا عملکرد نادرست مفاصل گیجگاهی، دلیل دردهای شما باشد.

عفونت دندان می‌تواند به دلایل مختلفی باشد.

سردرد و دندان درد، دلایل عفونت دندان:

عفونت دندان به دلیل پوسیدگی:

عفونت دندان می‌تواند بر اثر پوسیدگی آن باشد. دندان توسط مینا که لایه سخت و مقاوم می‌باشد، محافظت می‌شود. مینا لایه سفید رنگی است که تمام سطح دندان را پوشانده است. اگر بهداشت دندان به خوبی و درست، رعایت نشود، پلاک‌های باکتری در سطح دندان تشکیل می‌شود و در اثر فعالیت آنها اسید تولید می‌شود. اسید تولید شده باعث حل شدن مینا می‌شود و با نفوذ مواد غذایی قند دار، باعث پوسیدگی دندان می‌شود.

ترک خوردگی و شکستگی بر اثر آسیب های فیزیکی:

در صورتی که دندان بر اثر ضربه فیزیکی ناگهانی و یا فشار بیش از حد ترک بردارد و یا بشکند، راه نفوذ آلودگی به دندان ها وارد می‌شود. درصورتی که شکستگی را زودتر برطرف کنید، راه نفوذ باکتری‌ها بسته می‌شود اما در صورت برطرف نکردن فوری آن می‌تواند باعث تخریب و عفونت شود.

عفونت لثه:

سردرد و دندان درد
سردرد و دندان درد

در موارد بسیار کمی، عفونت دندان بر اثر عفونت لثه صورت میگیرد. به این شکل که عفونت داخل لثه گسترش یافته و به دندان نفوذ می‌کند.

مشکل دندان درد را بر اثر عفونت دندان با توجه به دلایل مختلف توضیح دادیم. حال باید ارتباط این مشکل با سردرد و انواع آن را بررسی کنیم.

میگرن، علت و معلول سردرد و دندان درد:

اگر دندان درد که می‌تواند بر اثر شکستگی، عفونت و یا عوامل دیگر باشد، به طور کامل بررسی نشود، این درد می‌تواند باعث سردرد عصبی یا میگرنی هم بشود. در اثر این درد شخص دچار حالت تهوع و یا استفراغ می‌شود.

عصب سه قلو که اکثر حس‌های صورت را تشکیل می‌دهد، نقش بسیار مهمی در پاتوژنز میگرن دارد. همین منجر به حسی می‌شود که باعث بیماری‌های زیر لایه‌ای دندان می‌شود.

مشکلات دندانی مرتبط با سردرد:

علاوه بر دندان درد که باعث تشدید میگرن می‌شود، پوسیدگی دندان و یا بیماری‌های پیشرفته لثه می‌تواند مرتبط با سردرد باشند.

به علت ارتباط بسیاری از اعصاب به دندان ها این مشکلات می‌تواند باعث سردردهای شدید بشود.

یکی از مشکلات قدیمی در رابطه به سردرد و دندان درد، دندان قروچه یا بروکسیسم می‌باشد.

این مشکل به طور معمول همراه با درد است که می‌تواند به زیر چشم هم برسد و منجر به چشم درد و سردرد توامان بشود. دندان درد و درد عضلات فک‌ها، مثل صدا دادن فک یا مشکلات باز و بسته کردن دهان یکی دیگر از این مشکلات رایج می‌باشد.

البته در مشکلات دندانی، علاوه بر سردرد، علائم دیگری نیز دیده می‌شود:

  • ضعف حرکت چشم‌ها
  • برآمدگی تخم چشم
  • تب بالا
  • تورم پلک‌ها

عفونت سینوس‌ها نیز دارای علائم زیر می‌باشد:

سردرد و دندان درد
سردرد و دندان درد
  • خستگی زیاد
  • کیپ شدن بینی
  • بوی بد دهان
  • تب
  • فشار وارد شدن به گوش

در تمامی این موارد و مشکلات در دندان درد و سردرد، استفاده از مسکن‌های قوی و کم ضرر می‌تواند شما را در این مشکل یاری کند و باعث کم شدن درد شما و قابل تحمل تر شدن آن بشود.

مطالب مشابه
انواع آسیب های کمری در ورزش

انواع آسیب های کمری در ورزش

در این مقاله قصد داریم تا به شما انواع آسیب های کمری در ورزش آشنا کنیم تا آگاهی نسبی نسبت به این موضوع داشته باشید. در ورزشکاران به خصوص در ورزش‌های سنگین و سخت، یکی از مشکلات رایج، آسیب‌ها و مشکلات کمری می‌باشد. البته این مشکل بیشتر در افراد دارای

ادامه مطلب ...
درمان سردرد

درمان سردرد

تصور کنید در یکی از روزهای پر مشغله زندگی، دردهای شدید در ناحیه سر احساس می‌کنید. این دردها تا حدی پیشروی نموده‌اند که انجام کارهای روزمره برایتان دشوار شده است. در این هنگام به دنبال علت و روش‌های درمان سردرد می‌گردید. عامل ایجاد سردرد می‌تواند متفاوت باشد و گاهاً شناخت

ادامه مطلب ...
ویتامین دی و بدنی سالم و مقابله با سرطان

ویتامین D3 و ریسک بروز بیماری‌ های سرطانی

امروزه سرطان به ‌عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های غیرواگیر شناخته شده که سالانه در حدود ۸ میلیون نفر را در سراسر جهان به کام مرگ می‌کشاند. این بیماری عجیب و خطرناک در ایران نیز حدودا ۱۳% از کل بیماری‌ها را در سال به خود اختصاص می‌دهد. یر شدن جمعیت، رشد

ادامه مطلب ...