جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

دلایل کم خونی

کم خونی از مشکلات شایعی است که این روزها مردم جوامع مختلف بر اساس نیاز ها و مصارف خود به انواع آن دچار می‌شوند. در این مقاله قصد داریم تا عوامل و دلایل کم خونی را بررسی کنیم.

کم خونی در به تعریف ساده می‌شود کاهش گلبول های قرمز و به همین سبب کاه ش میزان انتقال اکسیژن به بافت های مختلف بدن. چرا که یکی از وظایف مهم خون و گلبول های قرمزف رساندن اکسیژن و برخی مواد پروتئینی دیگر به بافت ها و ارگان های بدن می‌باشد. از شایع ترین علائم کم خونی در بدن، احساس خستگی و ضعف در بدن، سرگیجه و سردرد و… می‌باشد.

درمان کم خونی با توجه به عامل ایجاد کننده آن و مقدار شدت آن به راه های گوناگونی تقسیم می‌شود که می‌تواند شامل مصرف مکمل ها تا یک رژیم غذایی مناسب شامل شود.

همچنین بخوانید “ انواع کم خونی

کم خونی

زمانی  که به اندازه کافی گلبول قرمز (RBC) وجود نداشته باشد، حالت به نام کم خونی یا آنِمی به وجود می‌آید. آنمی یا کم خونی به این معنی است که گلبول قرمز، قسمتی از خود که به نام هموگلوبین (Hgb) نام دارد را کم دارد. وظیفه هموگلوبین، اکسیژن رسانی به نقاط مختلف بدن است.

نشانه های کم خونی

شایع ترین علائم کم خونی عبارتند از:

  • خستگی
  • سردرد
  • ضعف
  • سرگیجه
  • تحریک پذیری

علائم دیگری که در بین افراد شایع نیست نیز عبارتند از:

پیکا، درد ناحیه زبان، سندروم پای بیقرار، شکننده شدن ناخن ها

پیکا یک میل غیر طبیعی به خوردن موادی مانند خاک رس، نشاسته، محصولات کاغذی و… است.

علت کم خونی

کم خونی میتواند بر اساس سر منشا خود و یا اتفاقات محیطی مختلف، دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از آنها عبارتند از:

  • از دست دادن خون:

به طور معمول از دست دادن خون توسط در فرایند هایی مانند تروما، جراحی، سرطان، خون ریزی های دوران قاعدگی، بارداری های مکرر و… اتفاق می‌افتد اما در برخی مواقع ممکن است خونریزی مشخص نباشد مانند خون ریزی دستگاه گوارش.

  • جذب پایین آهن

از دلایل کم خونی میتوان به جذب پایین آهن اشاره کرد. به طور نرمال بدن از طریق دستگاه گوارش آهن موردنیاز خود را تامین میکند. اگر در دستگاه گوارش اختلالاتی مانند بیماری گاستریت یا سلیاک ایجاد شود و باعث ناکارآمدی دستگاه گوارش شود، مقدار آهن کافی جذب نمی‌شود و باعث کم خونی می‌شود.

همچنین بخوانید “ کمبود آهن

  • مصرف نکردن مواد غذایی حاوی آهن

افرادی که در مصرف غذایی خود ، صرفا سبزیجات مصرف می‌کنند و به عبارتی خام گیاه خوار هستند بیشتر در معرض هستند. زیرا آهنی که به واسطه  سبزیجات به بدن جذب می‌شود بسیار کمتر از منابع گوشتی است.

در خانم های باردار کم خونی به صورت جدی وجود دارد، به همین خاطر پزشکان استفاده از مکمل های حاوی آهن را در دوران بارداری توصیه می‌کنند.

  • کمبود ویتامین B12

علاوه بر مشکلات کمبود و فقر آهن، کمبود ویتامینن B12 و فولات نیز می‌تواند موجب کم خونی در  افراد شود چرا که مغز استخوان برای تولید سلول های خونی نیاز به این ویتامین نیز دارد. برخی از افراد رژیم غذایی مناسبی از نظر جذب ویتامن ب۱۲ دارند اما بدن آن ها قادر به جذب آن نیست. به این نوع از کم خونی که ناشی از کمبود ویتامین B12 می‌باشد، کم خونی پرنش%

مطالب مشابه
تفاوت آلرژی با سرماخوردگی

تفاوت آلرژی با سرماخوردگی چیست؟

فصل پاییز و زمستان، فصل ابتلا به انواع بیماری‌ها و آلرژی هاست. ممکن است زمانی که دچار علائم بیماری زا می‌شویم؛ تشخیص تفاوت آلرژی با سرماخوردگی برایمان سخت باشد. تشخیص درست این دو بیماری به جهت بهبودی بهتر و سریعتر حائز اهمیت است. از آنجا که آغاز و علائم مشابهی

ادامه مطلب ...
علائم کمبود زینک

چگونه علائم کمبود زینک را تشخیص دهیم

زینک چیست؟ زینک یک ماده‌ی معدنی و عنصر کمیابی است که برای سلامتی بدن ضروری است. علائم کمبود زینک در بدن نشانه‌هایی دارد که با بروز آنها به راحتی می‌توان به درمان و جبران این کمبود، به منظور کاهش عوارض آن پرداخت. از آنجا که بدن نمی‌تواند زینک را ذخیره

ادامه مطلب ...

جلسه مورنینگ مرکز قلب بیمارستان شهید مدنی تبریز

جلسه مورنینگ مرکز قلب بیمارستان شهید مدنی تبریز با موضوع نقش تیکاگرلور در درمان سندروم کرونر حاد و ارائه مطالعات بالینی با حضور اساتید محترم متخصص قلب و عروق : اینترونشنیست : آقای دکتر سپرهم، آقای دکتر غفاری، آقای دکتر اصلان آبادی، آقای دکتر سهرابی الکتروفیزیولوژیست : آقای دکتر عباس

ادامه مطلب ...