جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

خون دماغ شدن ناگهانی هنگام سردرد

خون دماغ

شاید برای خودتان و یا دوستانتان این مشکل پیش آمده باشد که با خون دماغ شدن ناگهانی هنگام سردرد مواجه شده باشید. نگرانی و ترس ناشی از همزمانی این دو بیماری طبیعی است چرا که در مواقع بحرانی می‌تواند بسیار خطرناک باشد. دلایل بسیاری برای خون دماغ شدن ناگهانی هنگام سردرد وجود دارد که داشتن اطلاعات راجع به آن می‌تواند در چنین شرایطی حتی از خطر مرگ عزیزانمان هم جلوگیری کنید.

در مقاله‌ی پیش رو ضمن بیان علت و دلایل این اتفاق در افراد و شرایط متفاوت، راهکارهای درمانی مناسب را نیز پیشنهاد می‌دهیم.

دلایل جدی سردرد و خون دماغ شدن چیست؟

شیوع خون دماغ شدن ناگهانی هنگام سردرد بالاست زمانی که خون دماغ می‌شوید به علت آسیب به عروق خونی بینی است اما اگر این اتفاق همزمان با بروز سردرد رخ داد می‌تواند دلایل متفاوت و حتی نگران کننده‌ای برای فرد داشته باشد.

۱-  تب یونجه

۲- سردرد ناشی از کم خونی شدید و بروز آن به صورت خون دماغ شدن

۳- کمبود گلبول‌های قرمز

علت خون دماغ شدن ناگهانی چیست؟  

خونریزی ناگهانی معمولا در اثر ضربه رخ می‌دهد. ولی از دلایل دیگر خونریزی ناگهانی به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • قرار گرفتن در معرض هوای خشک
  • واکنش‌های آلرژیک
  • عطسه‌های مکرر
  • مصرف دارو‌های رقیق‌کننده
  • فشار خون بالا

علت خون دماغ شدن ناگهانی هنگام سردرد

شیوه و زندگی و عوامل محیطی در زندگی افراد می‌تواند در خون دماغ شدن ناگهانی هنگام سردرد موثر باشد. عوامل دیگری همچون انحراف تیغه بینی، ایجاد تغییر در دیواره بینی نیز از علل شایع برای خون دماغ شدن ناگهانی هنگام سردرد می‌باشد. برای درمان سریع سردرد و خونریزی ناشی از آن باید نسبت به علل اولیه در پیدایش آن توجه ویژه داشت.

علت خونریزی بینی

از دیگر مواردی که به صورت خفیف می‌تواند بر این مشکل موثر باشد عبارتند از:

  • سرماخوردگی
  • عفونت سینوسی
  • وجود مخاط خشک در بینی
  • رینیت آلرژیک یا تب یونجه

این موارد به صورت جدی هستند اما شایع نیستند:

  • سرطان خون
  • ترومبوسیتمی یا افزایش پلاکت در خون
  • تومور مغزی
  • بیماری قلبی مادرزادی
  • احتقان بینی و استفاده بیش از حد از اسپری‌های بینی

علت خون دماغ شدن ناگهانی هنگام سردرد در کودکان

خون دماغ شدن ناگهانی هنگام سردرد یا اپیستاکسی در کودکان بین سه تا ۸ سال شیوع دارد. زمانی خونریزی بینی در کودکان اتفاق می‌افتد که رگ‌های خونی در بینی دچار پارگی شوند. عفونت‌های دستگاه تنفسی، ورود جسم خارجی به درون بینی، استفاده زیاد از داروهای ضد احتقان بینی است.

سایر علل کمتر شایع در خونریزی بینی در کودکان را می‌توان به تومور بینی و مشکلات مجاری سینوسی، مشکل در کمبود پلاکت‌های خون، بیماری‌های کلیوی، سرطان‌های مرتبط با خون دانست.

اگر کودک همراه با سردرد دچار خونریزی بینی می‌شود احتمال آلرژی، عفونت‌ها، اشیاء خارجی، فشار خون بالا، سردردهای میگرنی، آسیب به سر، مسمومیت‌ها، اختلالات عروقی و خونی و … را نیز بیان کرد.

خون دماغ شدن ناگهانی هنگام سردرد در کودکان

قبل از هرگونه توضیح لازم است نکاتی مطرح شود:

  1. خون دماغ شدن در کودکان در رنج سنی ۳ تا ۱۰ سال رایج می‌باشد و علت رایج آن کندن مخاط بینی و یا سرد شدن است.
  2. مکرر بودن خونریزی بینی احتمال جدی شدن وضعیت را نشان می‌دهد.
  3. فشار خون بالا باعث خونریزی نمی‌شود اما ممکن است خونریزی را طولانی‌تر کند.

بسیاری از کودکان به دلایلی از جمله فرو بردن دست در بینی، نخوردن غذای کافی، عدم خواب کافی، طرز ایستادن نامناسب، حضور بیش از حد در زیر نور خورشید و گرما و… می‌تواند از عوامل تجدید کننده سردرد و خون دماغ شدن در کودکان بشود.

چه زمانی خون دماغ و سردرد حیاتی می‌شود؟

اگر همراه سردرد ناگهانی و خون دماغ شدن علائم زیر را داشتید حتما باید با اورژانس تماس بگیرید:

  • تب
  • غش
  • گیجی
  • فلج شدن یک طرف بدن
  • مشکل در تکلم
  • مشکل در بینایی
  • تهوع و استفراغ
  • زنان بارداری که با بروز سردرد بارداری به خون دماغ شدن مبتلا می‌شوند

در صورت وجود علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • شکستن بینی
  • خونریزی بیش از حد تصور
  • خونریزی بیش از ۲۰ دقیقه
  • خون دماغی که در تنفس اختلال ایجاد کند

خون دماغ شدن ناگهانی هنگام سردرد

خون دماغ شدن ناگهانی هنگام سردرد در بزرگسالان

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد؛ افراد بزرگسال مبتلا به میگرن به میزان قابل توجهی با مشکل خون دماغ هنگام سردرد درگیر هستند. البته خود مشکل خون دماغ می‌تواند علامتی برای ابتلا به میگرن باشد. به هر حال خون دماغ شدن همراه سردرد می‌تواند ناشی از مشکلات زیر نیز باشد:

  • مسمومیت با مونوکسید کربن
  • فشار خون بالا و سردردهای توام با سرگیجه
  • محیط بیش از حد خشک
  • مصرف بیش از اندازه کوکائین در افراد معتاد
  • آسیب به سر
  • استنشاق موادی مانند آمونیاک
  • عفونت بینی

آیا کم خونی باعث خون دماغ شدن می‌شود؟

در نمونه‌های شدید کم خونی مانند آپلاستیک؛ فرد ممکن است دچار خونریزی‌های مکرر بینی شود. این نوع کم خونی نادر و شدید است که فرد را دچار خستگی و خونریزی‌های کنترل نشده‌ای می‌کند. زمانی که فرد دچار این کم خونی می‌شود در واقع به طور غیرمعمول بدن تولید سلول‌های خونی را قطع می‌کند. این خونریزی می‌تواند طیف خفیف تا شدید را در بیمار ایجاد کند و وابسته به جنس، نژاد یا سن نیست.

پیشگیری از خون دماغ شدن ناگهانی هنگام سردرد

شما می‌توانید با استفاده از دستگاه بخور و مرطوب نگه داشتن خانه، استفاده از داروهای ضد حساسیت در صورت داشتن آلرژی و استفاده از مسکن‌های با کیفیت و کم ضرر برای جلوگیری از سردرد بیش از حد از این مشکل پیشگیری کنید.

همچنین با آموزش به فرزند خود در استفاده از وسایل اسباب بازی و وسایل خانه از ضربات ناشی از آنها به سر و بینی فرزند دلبند خود جلوگیری کنید و باعث پیشگیری از خون دماغ و سردرد در کودک شوید.

و در آخر با انجام اقداماتی برای کاهش استرس و افزایش آرامش در زندگی خود از بروز میگرن و سردردهای میگرنی جلوگیری کرده یا آن را کاهش دهید. عوامل محیطی مانند نوع نشستن، وقت استراحت نیز در پیشگیری از مشکلات این چنینی موثر می‌باشد.

راه‌های توقف خونریزی بینی

  1. بینی را فشار دهید. سرتان را به آرامی جلو نگه دارید. به آرامی لخته‌های خون را از بینی خارج کنید. محل خونریزی را به آرامی بشورید و به مدت ده دقیقه بینی را فشار دهید تا خونریزی متوقف شود.
  2. استفاده از کمپرس آب سرد. کمپرس آب سرد باعث بسته شدن رگ‌های خونی کوچک شد و از خونریزی جلوگیری می‌کند.
  3. دوری از استرس. هنگام خون دماغ شدن از استرس و اضطراب دوری کنید. زیرا استرس باعث افزایش خونریزی می‌شود.

راه های توقف خون ریزی بینی

راهکار درمانی- دارویی در ابتلا به سردرد و خون دماغ شدن؟

با توجه به نکات گفته شده و بررسی علائم به ویژه در کودکان می بایست احتیاط لازم و معاینه توسط پزشک را در اولویت قرار داد. بعد از این مرحله ما به شما محصولی را معرفی می‌کنیم که می‌تواند در درمان فوری سردرد و خون دماغ شدن کاملا موثر باشد.

دقت کرده‌اید برای درمان دردها پزشکان مصرف چندین نوع مسکن را با هم برای شما تجویز می‌کنند؟ در اینجا می‌خواهیم بهترین درمان سردرد با معرفی یک محصول جدید داشته باشیم که ترکیب جدیدی از دو مسکن استامینوفن و ایبوپروفن است. این محصول با نام تجاری فوریمو پلاس شناخته می‌شود که در درمان انواع سردرد و برای اولین با در ایران توسط شرکت دارویی کیمیاآرا تولید شده است.

خون دماغ شدن ناگهانی هنگام سردرد

آیا شما دیگر محصولات ضد درد کیمیاآرا را می شناسید؟ کافیست از این قسمت آنها را مشاهده کنید » مسکن های ضد درد

ترکیب این دو ماده درون داروی تولیدی شرکت کیمیاآرا باعث عملکرد دو گانه و سریع دارو از طریق رفع التهاب و انسداد مسیرهای درد خواهد شد. فوریموپلاس به دلیل این ترکیب دو گانه به مدت ۸ ساعت احساسی از آرامش را با رفع درد به افراد منتقل می‌کند.

این محصول به دلیل عدم عوارض دارویی مثل مشکلات گوارشی، خونریزی، اضطراب، بی خوابی و بی‌قراری و … نسبت به داروهای مسکن موجود در بازار دارای امتیاز ویژه‌ای هستند.

موارد مصرف دارو برای سردرد، تب و دردهای ناشی از سرماخوردگی، دردهای خفیف تا متوسط در استخوان و عضلات، دردهای ناشی از آسیب‌های ورزشی می‌باشد و برای بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال منع مصرف ندارد.

هموفیکس

محصول هموفیکس

دومین محصول در شرکت تولیدی کیمیاآرا برای درمان کم خونی در افراد داروی هموفیکس است. این دارو به دلیل خاصیت کربونیل آهنی که دارد و سطح کروی ان به هنگام اتصال به روده ها سطح بیشتری برای جذب دارد و بنابراین مقدار بیشتری از آهن جذب بدن می شود. این دارو عوارض گوارشی سایر داروها را ندارد و لذا مصرف آن برای افراد باردار، کودکان، افراد دارای خونریزی شدید ناشی از کم خونی و کسانی که داری کمبود اهن و ویتامین ها و مواد معدنی هستند مناسب است.

سخن پایانی

دلایل متفاوتی برای خون دماغ شدن وجود دارد که برای درمان آن باید علت‌یابی دقیقی صورت گیرد. یکی از این دلایل ممکن است سردرد باشد. خون دماغ شدن ناگهانی هنگام سردرد، به سبک زندگی، عوامل محیطی، انحراف تیغه‌ی بینی یا تغییر در دیواره‌ی آن باز می‌گردد. این رخداد نیز در کودکان شیوع دارد که می‌توان به کنده شدن مخاط بینی یا سرد شدن آن اشاره نمود.

برای مراقبت حتما باید راهکارهای پیشگیرانه و درمان‌های لازم را به موقع دریافت نمایید. یکی از راهکارهای درمانی استفاده از داروهای ضد درد مناسب برای رفع کامل درد و کاهش آسیب‌های آن می‌باشد.

مطالب مشابه
استرس در بارداری

کنترل استرس در بارداری

استرس یکی از واکنش‌های طبیعی بدن در مقابل بروز تغییر ناگهانی موقعیت بدن و وضعیت روحی و روانی فرد است. این وضعیت یعنی استرس در بارداری در این دوران که یکی از مراحل مهم برای زنان است نیز رخ می‌دهد، چرا که در دوارن بارداری ضمن تغییرات فیزیکی بدن، تغییرهای

ادامه مطلب ...
انواع عفونت

انواع عفونت

یکی از عواملی که همواره جان انسان ها را در ادوار زمانی مختلف درگیر کرده است، عفونت و بیماری های عفونی بوده است. در این بازه زمانی فعلی با پیشرفت تکنولوژی در علم پزشکی، بسیاری از انواع عفونت ها از طریق واکسیناسیون قابل درمان هستند. عفونت ها هنگامی رخ می‌دهد

ادامه مطلب ...

مورنینگ گروه قلب و عروق بیمارستان قلب شهید مدنی با موضوع معرفی و بررسی ملکول ترکیبی بیزوپرولول و آملودیپین با برند سلویکورد

برند سلویکورد ترکیبی از دو ملکول بیزوپرولول و آملودیپین می باشد که به ترتیب دارای دو دوز ۵/۵ و ۱۰/۵ است که شرکت کیمیاآرا به تازگی این محصول را لانچ کرده است. در این جلسه که با حضور اساتید و رزیذنت های محترم قلب و عروق در روز شنبه ۱۳/۰۸/

ادامه مطلب ...