جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

تورم و التهاب لثه

تورم و التهاب لثه

هر وقت به سلامت دهان و دندان ها فکر می‌کنیم به طور ناخودآگاه ذهن به سمت دندان ها و پوسیدگی دندان می‌رود، اما توجه به لثه ها اهمیت ویژه ای دارد که مردم از آن غافل هستند. لثه ها نه تنها در سلامت دهان بلکه در سلامت کلی بدن نیز نقش دارند. تورم و التهاب لثه ها یکی از مشکلات شایع هست. این وضعیت میتواند نشانه های مختلفی از مشکلات متعدد بباشد که به آن ها اشاره میکنیم.

 

تورم و التهاب لثه

لثه از بافتی ضخیم، فیبری و پر از رگ های خونی تشکیل شده است. تورم لثه اغلب از علائم آبسه دندان یا عفونت است. در حالت عادی لثه رنگ صورتی است اما اگر یکی از رنگ های قرمز یا آبی و یا سفید داشت نشان دهنده بیماری است. البته رنگدانه های ریشه دندان ها باعث تیره تر شدن رنگ لثه میشود به همین دلیل رنگ لثه در همه نقاط یکسان نمی‌باشد.

تورم و التهاب لثه

عوامل التهاب لثه

  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

ممکن است دلیل تورم و التهاب لثه، مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن به طرز ناصحیح و غلط باشد. این مورد باعث  به جا ماندن ذرات غذا و یا آسیب به لثه شود که باعث التهاب لثه می‌شود.

در طول زمان رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ها می‌تواند باعث بیماری لثه شود. به همین دلیل باید مراقب علائمی مانند رنگ پریده شدن لثه ها، قرمز یا متورم شدن و خون ریزی هنگام مسواک زدن، بیرون زدن چرک از دندان، لقی دندان و یا بو و مزه‌ی بد دهان بود.

  • آبسه دندان

تورم و التهاب لثه

آبسه دندان یکی از علل شایع تورم و التهاب لثه می‌باشد. این مورد نشان می‌دهد که داخل دندان و یا اطراف آن دچار عفونت شده است. اغلب آبسه دندان در  اثر پوسیدگی دندان که درمان نشده است رخ می‌دهد. نشانه های آبسه دندان شامل درد ضربان دار، قرمز و متورم شدن لثه، ورم صورت و فک، حساسیت به لمس و دردناک بودن دندان، تب و حتی مزه شور در دهان می‌باشد.

از آنجایی که درمان آبسه دندان یک امر ضروری است، دندانپزشک بسته به شدت آن آنتی بیوتیک برای از بین بردن عفونت و عصب کشی برای برداشتن پالپ عفونی و حتی کشیدن دندان را تجویز می‌کند.

  • بیماری لثه

بیماری لثه یکی از بیماری های شایع است که از نشانه های آن تورم و التهاب لثه می‌باشد. در اثر ابتلا به این بیماری باید در هر بار مسواک زدن مراقب دندان های خود باشیم. علائم این مشکل در مرحله اولیه آن شامل لثه های قرمز و متورم است؛ با اینکه این مشکل بدن درد می‌باشد اما ممکن است خون ریزی نیز داشته باشد.

با پیشرفت این بیماری، با پس رفت و عقب نشینی لثه های ممکن است دندان ها لق شود.

  • بارداری

بارداری در بانوان ممکن است با تورم و التهاب لثه و قرمزی آن همراه باشد. هورمون های بارداری میتواند نحوه واکنش بدن به باکتری ها را تغییر دهد. این زمان بهترین وقت ممکن برای تجمع پلاک دندان و حساس شدن لثه ها می‌باشد.

در این مقاله به بررسی برخی عوامل تورم و التهاب لثه پرداختیم. نکته مهم استفاده از نخ دندان و مسواک است و مهم تر از آن نحوه صحیح استفاده از آن است. در صورت تورم و التهاب لثه باید از قرص های ضد تورم استفاده کرد تا بتوان با کنترل آن و تجویز های دکتر به درمان مشکل بر اساس عامل ایجاد کننده آن پرداخت.

 

مطالب مشابه
مکمل دارویی افزایش وزن

مکمل دارویی افزایش وزن

وین یکی از عوامل اثر گذار مهم در سلامتی هر فرد میباشد. چرا که بر عملکرد همه اعضای بدن تاثیری مهم و بسیار زیاد و حیاتی دارد. کمبود وزن و خطرات ناشی از آن می‌تواند منجر به اتفاقات ناگواری شود که شاید غیر قابل جبران باشد. این اتفاق به طور

ادامه مطلب ...
عفونت باکتریایی گلو

عفونت باکتریایی گلو

معمولا اکثر افراد در بیماری هایی مانند سرماخوردگی و یا انواع ویروس ها دچار گلو درد می‌شوند. گلو درد یا التهاب گلو نیز می‌تواند باکتریایی باشد. عفونت باکتریایی گلو همراه با علائم عادی گلو درد مانند خارش در گلو یا پشت گلو و سوزش ناراحت کننده می‌باشد. البته این نکته

ادامه مطلب ...

تزریق فیلر

با افزایش سن چربی زیر پوست کاهش می‌یابد و همین موضوع سبب می‌گردد تا عضلات و استخوان‌های صورت بیشتر نمایان شوند. این مسئله برای هیچ کسی مطلوب و خوشایند نخواهد بود. به همین علت افراد با کمک روش‌های نوین اقدام به از بین بردن چروک و افتادگی صورت می‌نمایند. این

ادامه مطلب ...