جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

تاثیر کمبود آهن بر پوست

تاثیر کمبود آهن بر پوست

کمبود آهن در بدن، از مشکلات اساسی و مهمی است که تاثیرات مهمی در تمامی نقاط بدن می‌گذارد. چرا که نقش آن ساخت هموگلوبین در گلبول قرمز است و هموگلوبین گلبول قرمز را قادر می‌سازد که اکسیژن را به نقاط بدن برساند. تاثیر کمبود آهن بر پوست و در بدن می‌تواند به صورت تیرگی در پوست و یا بی‌رنگ شدن آن در برخی نقاط یا بی حالی و خستگی کل بدن  اشاره کرد.

از علائم کمبود آهن می‌توان به تنگی نفس، گیجی، خستگی و بیحالی، سردرد مداوم، خشکی مو، اضطراب و… اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم، ضمن بیان اثر مواد غذایی بر شفافیت پوست؛ تاثیر کمبود آهن بر پوست را بررسی کنیم.

تاثیر کمبود آهن بر پوست

فقر آهن که بیشتر در بانوان علی الخصوص زنان باردار رایج است، می‌تواند تاثیرات مختلف و گوناگونی برروی پوست و مو بگذارد. به دلیل اینکه تولید هموگلوبین نیازمند آهن است، فقر آهن قطعا بر روی پوست و سلامت آن تاثیرگذار است. کمبود آهن باعث کوچکتر شدن و کم رنگ‌تر شدن گلبول‌های قرمز می‌شود و باعث زرد و کمرنگ شدن آن. همین موضوع سبب خارش، پوسته پوسته شدن و یا خشکی آن خواهد شد.

تاثیر کمبود آهن بر پوست

کمبود آهن و تیرگی پوست:

آزمایش‌ها و تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که در نتیجه کمبود آهن و کمبود ویتامین B12، تیرگی پوست رخ می‌دهد. در واقع رنگ قرمز خون از هموگلوبین آن است و زمانی که به علت کمبود آهن، هموگلوبین به اندازه ی کافی تولید نشود؛ سلوله ای قرمز خون و در نهایت جریان خون به پوست هم کم می شود. زمانی که این اتفاق رخ بدهد پوست و سلول های آن نمی توانند در اثر تزریق خون و اکسیژن رسانی ترمیم شوند و به مرور دچار تیرگی خواهند شد.

کمبود آهن و جوش صورت:

هنوز طی تحقیقات انجام شده، ارتباطی بین کمبود آهن و کم خونی با جوش و آکنه ثابت نشده است.

تاثیر کمبود آهن بر پوست

کمبود آهن و مشکلات پوستی:

کم خونی می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد. اما با این حال تقریبا همه اثرات یکسانی بر بدن دارد. چرا که گلبول‌های قرمز به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌‌کند. نرسیدن اکسیژن به بافت‌های بدن توسط گلبول‌های قرمز می‌تواند سبب ایجاد مشکلات پوستی شود.

در برخی مواقع مشکلات پوستی ظاهر شده همراه کم خونی ناشی از کمبود آهن همراه با خارش پوست می‌باشد که این ارتباط را نشان می‌دهد.

کمبود آهن و ریزش مو:

یکی از دلایل ریزش مو می‌تواند کمبود آهن موجود در خون باشد. زمانی که میزان ذخیره ی آهن در بدن کاهش پیدا می‌کند، فریتین خون هم کم می‌شود و به دنبال آن بدن از فریتین موجود در فولیکول مو استفاده می‌کند.

فریتین یکی از پروتئین‌های زیستی است با اتصال به آهن نقش ذخیره سازی آهن را در داخل سلول بر عهده دارد.

بنابراین زمانی که فریتین خون با مصرف آن توسط بدن کم شود؛ اتصال و ذخیره‌سازی آهن هم مجدا کاهش پیدا می‌کند و ریزش مو در فرد افزایش پیدا می‌کند.

علائم پوستی کمبود آهن و کم خونی:

  • زخم شدن دهان و گوشه لب: ترک‌های دردناکی که در گوشه‌های لب پدیدار می‌شود.
  • رنگ پریدگی پوست
  • چین چین شدن کف دست
  • خشکی پوست و خارش
  • مشکلات ظاهری ناخن (قاشقی شدن آن)
  • تشدید ریزش مو
  • خشکی و شکنندگی مو

این نکته حائز اهمیت است که کمبود آهن و کم خونی در حالت عادی نمی‌تواند به صورت شدید نمی‌تواند بر روی پوست تاثیر بگذارد، اما اگر این مشکل باعث تیرگی پوست شود می‌تواند نشانه‌ای از شدید بودن کم خونی باشد و باید به پزشک مراجعه کرد.

تاثیر کمبود آهن بر پوست

منابع غذایی حاوی آهن

به طور کلی برای رفع مشکل کمبود آهن به صورت حاد باید به پزشک مراجعه کرد. اما برای پیشگیری از این مشکل می‌توان مواد غذایی حاوی آهن از جمله: گوشت قرمز، جگر، مغزیجات، عدس، لوبیا، اسفناج و… مصرف کرد.

همچنین مصرف چای، ماست هنگام غذا، کلسیم موجود در شیر و… در روند جذب آهن از مواد اختلال ایجاد می‌کند.

راهکار درمانی- دارویی برای رفع تاثیر کمبود آهن بر پوست

مکمل آهن هموفیکس یک محصول پیشنهادی منحصر به فرد از سوی شرکت کیمیاآرا برای رفع تاثیر کمبود آهن بر پوست است.
این مکمل به دلیل داشتن کربونیل آهن که فرم خالصی از آهن است، بیش از ۹۸% آهن المنتال (مقدار آهن قابل جذب برای بدن) در خود جای دارد. ویژگی خاص این محصول در جذب سریع و حداکثری در روده‌هاست و حداقل عوارض گوارشی نسبت به سایر قرص‌های آهن دربازار را دارد. همچنین این مکمل برای افراد باردار، شیرده و کودکان نیز منع تجویز و مصرف ندارد.

هموفیکس

سخن پایانی

همه‌ی ما نیاز به داشتن پوستی سالم و شاداب داریم. کمبود هر گونه ماده‌ی غذایی می‌تواند منجربه بروز آسیب بر بدن شود که اولین نمود خود را روی پوست صورت خواهد داشت. تاثیر کمبود آهن بر پوست یکی از تحقیقات مهمی است که سالها پزشکان برای رفع آن به دنبال راهکارهای درمانی بوده‌اند. مصرف مواد غذایی دارای آهن یکی از روش‌های از بین بردن این مشکلات است. اما لزوما و همیشه کارساز نیست. امروزه صنعت داروسازی به کمک انسان آمده و بسیاری از کمبودهای موادغذایی را در غالب مکمل‌های دارویی در اختیار افراد قرار می‌دهد.

مطالب مشابه

کلسیم و اهمیت آن در دوران بارداری و شیردهی

بدن زنان در زمان بارداری یا شیردهی بیشتر از هر زمان دیگری به جذب ماده معدنی به نام کلسیم نیاز خواهد داشت. افراد در این دوران برای حفظ سلامتی خود و جنین نیاز به مصرف موادی دارند که با استفاده از آن‌ها بتوانند کلسیم و ویتامین‌های مورد نیاز برای بدن

ادامه مطلب ...
انواع مکمل

انواع مکمل

مکمل های غذایی جزء محصولاتی می‌باشند که امروزه با توجه به مشغله زیاد و فعالیت روزمره به گونه های افراطی و مختلف، مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است و افراد برای تامین مواد مورد نیاز ارگان های بدن خود نیاز می بینند که این مکمل ها را مصرف

ادامه مطلب ...

مورنینگ گروه قلب و عروق بیمارستان قلب شهید مدنی با موضوع معرفی و بررسی ملکول ترکیبی بیزوپرولول و آملودیپین با برند سلویکورد

برند سلویکورد ترکیبی از دو ملکول بیزوپرولول و آملودیپین می باشد که به ترتیب دارای دو دوز ۵/۵ و ۱۰/۵ است که شرکت کیمیاآرا به تازگی این محصول را لانچ کرده است. در این جلسه که با حضور اساتید و رزیذنت های محترم قلب و عروق در روز شنبه ۱۳/۰۸/

ادامه مطلب ...